Wednesday, December 31, 2014

Linnea Gord Diary Entry, July 5th, 1930 - Google Translation

Google Translation of Diary Entry
Lördag, juli 5th, 1930 - Malaks
Vi tillbringade en lugn dag efter alla spänningen i går. Klockan nio på kvällen packade vi några äter och filtar ihop, hoppade i Ford och gick till Åminneborg. Här träffade vi Helge Klockars och hans motorbåt (inte att förglömma tre änder). Vi proceded till vår rastplats i går och började en trevlig "house party". Vi tömde ankor ut i vattnet och låt dem springa runt där de önskar. Sedan hade vi vår kvällskaffe, vilket var bra.

Helge Klockars - Portrait

Den kvällen gjorde vi inget annat än spela fonografen, äta och spela "Touring". Det var så mörkt att vi knappt kunde se korten, men vi lyckades på något sätt. Vi gick till sängs vid ungefär 02:00 Tyra och jag sov i ett rum och allt vi gjorde för ca två timmar var slap myggor. Vi skulle nästan vara sovande när "Bzzzzz" en mygga skulle komma för nära för komfort, så vi vinkade våra händer runt. Vi mördade halvt dussin styck, tror jag. Även då tror jag att vi måste ha dödat dem i vår sömn, alltför. (Nej, jag kommer inte avsluta med att säga att när vi vaknade var det en stor stack av döda myggor på vår säng, eftersom det inte var sanningen!)
Söndag, juli 6TH, 1930 - Norr Skär
Vackra stammar av musik vaknade vi upp i morse! Pojkarna var ute i köket, vardagsrummet och matsalen kombineras, och var du spelar den vackraste musik som de hade på fonograf. Vi hade frukost bestående av kaffe, knäckebröd, korv, kakor och kaffebröd. Efter tillfreds vår hunger, vi alla klätt i båten och cyklade till andra sidan av viken. Vi bredde ut filtar, ställa fonografen en pågående och sedan barnen gick i simning. Vi hade en bra tid på morgonen - skrattar och pratar, ta bilder, dunka flugor, etc. Vid ungefär 00:30 gick vi tillbaka till Norr Skär för att äta middag (som bestod av frukost plus sil och ägg). Rätter spolades och sedan båten igen skyndade oss över. Paul och Helge gick fiske och resten av oss sov till cirka fem. Sen började det regna, vi var tvungna att skynda tillbaka till huset. Middag bestod av lunch plus ingenting utom två ägg, och de var kall, etc. etc.
Under tiden en person som kom över och ville Helge att ta honom till Åminneborg, så de staplade mig med dem. Sedan vi proceded att ha en trevlig båt vrak. Kommer in Åminneborg, vattnet var för grunt och hela rodret lossnade och propellern var allt böjd. Det var mycket dra och skjuta och bultade på den del av flera pojkar där, men de fick båten redo igen i ungefär en timme. Det regnade högafflar sedan, Helge och jag skyndade för husrum tills det hade slutat lite. Sedan vi pustade tillbaka till Skär, med båten lika bra som någonsin och inga liv förlorade.
Huset var fullt när vi kom, tjugotal picnickers hade kommit för att besöka oss och dansa. Efter dans och sång till våra hjärtan innehåll, vid ungefär 11:00 Helge beordrade oss att få våra saker packade upp, eftersom vi skulle hem. Eftersom han var kapten för vårt fartyg, var vi tvungna att lyda, och vi iväg med två segelbåtar och en roddbåt i släptåg. Om hälften sätt att Åminneborg, vi plockade upp en annan segelbåt, så då hade vi fyra båtar i släptåg. Det var verkligen vackert den kvällen. Vattnet var som glas och himlen var alldeles röd i solnedgången. Vita, fluffiga moln drev med, göra alla typer av roliga former. Våra båtar speglas i vattnet, och det såg verkligen queer för att se en sådan sträng. Vi sjöng hela vägen över, och vi var alla så glad! Men det värsta var ändå att komma åt mig.
När vi kom hem gick vi direkt till sängs, men jag var olycklig. Jag och flugorna tycks inte överens, och jag hade ungefär tusen bites på mina ben. De kliade och gjorde så att jag inte kunde sova, och mina ben var svullna till ungefär två gånger sin storlek. Det är allt jag någonsin få. Bara Bites!

No comments: