VARDAGENS SJÄLAVÅRD
Husmodern, No. 52 1938
Page 31
"Endast den
religiösa människa är modern" säger kyrkoherde Wellhagen
Vardagens själavård
blir ämnet för en serie artiklar, skrivna speciellt för Husmodern av kyrkoherden,
teol. lic. Julius Welhagen i Överum.
Redan i hans introduction här nedan får man en bestämd, tryggande känsla
av att bakom erden står en människa som talar och tänker oberoende av dogmer,
en kristen människa, som med djupt
och omfattande teologiskt och socialt vetande förenar modern, praktisk
livsåskådning. Den förkunnelse han
företräder och den hjälp han bjuder riktar sig till vardagens människor, liksom
Jesu egen förkunnelse gjorde. Att det
föreligger ett djupt behov av just detta
slag av religiös belysning av vardagslivets problem har vi för lange sedan fått
belägg på genom mängden av insändare från trötta, tvivlande, ängsligt spörjande
människor, som i sin närhet sakna någon att vända sig till
(new column)
eller som måhända ej
kunna förtro sig direkt till en människa.
För dem - och för oss alla som längta efter något gripbart för själen medan vi sträva i vår
borgertliga näring - bör denna nya avdelning i Husmodern under 1939 bli av
oskattbart värde. Och härmed lämnar vi
ordet åt kyrkoherde Wellhagen, som kalla denna sin första artikel för
Vi behöva tala ut med varandra.
När jag nu vill börja
tala om höga ting och djupa frågor, kallar jag den som läser detta icke
medkristen, icke syster, icke jordevandrerska utan kort och gott Du.
Själv är jag
präst. Men tänk inte på mitt namn. Det är mitt uppsåt och mina ord som skola
tala till Dig. Jag är icke stadspräst
eller motsatsen, icke modepredikant för dagen eller en särgångare, icke
högkyrklig eller lågkyrklig, varken den ena eller andra gruppens man. Jag är kort och gott en kristen utan choser
och åthävor. Men jag bor säga ut, att
jag vill skänka Dig något av den andliga trygghet, some ligger uti begreppen
äktkriset och äktsvenskt.
Jag förmodar att Du
ibland funnit kristendomen tung, svårförstådd, obegriplig. Precis som jag själv. En bok med självvittnesbörd från Mose och
Jeremia över Paulus. Augustinius, Luther, och Söderblom skulle övertyga Dig om
religionens stötestenar. Under mina
studentår vid universitetet hade jag obegripligt svårt att uppbyggas av vad
präster, professorer och predikanter predikade.
De voro bra karlar allihop, men faktiskt minns jag inte mer av det som
gjorde intryck på mig
(new column)
än vad jag skulle
kunna nedtckna på ett kvartsark - ett andligen vitt blad genom vitmössans
tid? Ingalunda. Tusen gånger ingalunda.
Jag kände att livet
väg gick rakt igenom min tillvaro, rakt ignenom de för en kritisk student
ganska grå söndagardna, rakt igenom den gamla vishetsmättade domkyrkan. Och vad med var! Den vägen gjorde om allting: förvandlade
småsaker till sammanhang, tillfälligheter till livslinjer, missmod till glädje
och glädje till djupt och välgörande ve, vräkte undan uttjänta bördor på
hjärtat och lade på nya. Och vad som var
underligast av allt: man rycktes med sådan man var, framåt, uppåt. Den ena dagen var icke den andra lik. Kristendomen var ett mirakel över ett litet
fattigt människoliv. Sen dess har jag
lärt mig förstå tvenne ting. Det
ena: endast den moderna människan kan vara religiös och
endast den religiösa människan är modern.
Den andra: jag måste tillägna mig så mycket av kristendomen, som min
ande förmår, men icke mer, om jag skall kunna bli lycklig i det som jag sålunda äger.
Jag kan
icke ge Dig det gamla receptet: att vara stilla, att drömma vid levande ljus,
att vila Dig
etc. Nuet rycker an med hela sin
makt. Hus och hem, föreningar, uppgifter
och yrken från lekande särintressen till pressande förvärsarbete kräva Dig. Du är icke längre den stillsamma
schalettgumman utan ställd i kampens brinnande och bistra allvar. Det är omöjligt att tillråda
världsflykt. Och det vore föga religiöst
att förmena Dig den härliga lotten att få spänna
(Forts. a sid. 48.)
krafterna, strida,
verka, sköta mursleven i världen, tro, hoppas, brinna.
Men Din värld är ofta
grå, enahanda, kompliderad. Du behöver
hjälp. För trötta mödrar ha vi
vilohem. För slitna själar behöves också
något, men det får lov att vara verkningfullt, praktiskt, nående ned till Dig,
där Du går och står. Jag tror inte att
Du kommer till kyrkan eller bönhuset i första rappet. Icke heller blir Du synnerligen hjälpt med
att någon påtvingade Dig kristendom.
Bliv och var Dig
själv! Klara upp det där med Din inre
värld!
Du är intresserad,
tvivlande, undrande i religiösa ting. Nåväl,
alltid något.
Utanför mitt fönster
skjuta tolv rosenstånd upp ur
rundeln. Ett av dem skickar fram sista
rosen ännu i december. Du håller väl med
mig om att det ska vara rosenrundel och icke ett blastbelamrat potatisland. Just nu medan
jag skriver glimmar aftonstjärnan fram över bergen .
Blicken drages dit, jag vet icke varför.
Du skriver inte under
på allt vad bibeln säger, revolterar emot mycket i trosläran. För att nu inte tala om djupare ting sådana
som begreppen synd, förlåtelse och dyl.
Alldeles
riktigt! Stora teologer ha måst stanna
vid åtskilliga punkter i bibeln, undra och gå i vördnad förbi. Vad mänsklighetens djärva bergsbestigare i de
andliga upptäckternas värld icke förmått, det må vi vardagsmänniskor resolut
låta vara.
Du finner
kristendomens målsmän vara ofullkomliga, kanske något än värre.
Alldeles riktigt!
Ock dock: genom alla motsägelser och invändningar
nalkas till min vardag, om min själ vill vara sig själv, en underbar makt. Det är kristendomen själv, uttryckt i vardagsproblem,
upplysande och förklarande det ofta komplicerade nuet. Vi förstå bättre oss själva, vi första
kristendomen och överhuvudtaget tillvaron bättre, om våra vardagsproblem börja
klaras upp.
Det är
vardagsproblemen, som vi öppet och ärligt skola tala om. Julius
Wellhagen
No comments:
Post a Comment