Monday, October 25, 2010


The song Säg min vallmoblomma is reproduced with the permission of Föreningen Brage, Helsinki. The work was arranged by Otto Anderson, the founder of Föreningen Brage and a professor of music and ethnology. A book about the work of Otto Anderson is on the internet, with a summary to the back of the work in English.


Säg min vallmoblomma ////Tell me, dear Wallflower
medan skyming ////While the shadows
faller over vägen.//// Fall upon the roadway.

Hör mig, liljefagra,//// Hear me, pretty flower
medan vinden tystnar//// while the wind sighs
i bland träden://// up among the treetops.
Vill du bliva? Säg mig kära/// Is life lovely, tell me dear one
min egen? ////My own one?

Faller svala daggen,//// Swallow falls in dewdrops,

svala daggen. ////Swallows dewdrops.
//////////////////////////////////////////

Säg ej till mig "Kära!"//// Don't say to me, "Dear one"
Sa min namner//// As my father
fader och min moder. ////And my mother called me.
Säg ej till mig "Kära!" ////Don't say to me, "Dear one"

Sa min namner//// As my sister

syster och min broder. ////and my brother called me.

Säg ej "Kära!" ////Don't say, "Dear one"

sa han säger,//// So he called me,

min egen. ////My own one,

Faller svala daggen, ////Swallow falls in dewdrops,

svala daggen. ////Swallows dewdrops.

////////////////////////////////////

Säg mig, du, som aldrig//// Tell me, you, who never

ur mitt hjärta ////From my heart

viker uppa jorden://// Gave up the ghost of life here.
Varför blev det ////Why does it become
plotsligt ///So dark and lonely
nu sa morkt och ödsligt ////in the woods
uti skogen?//// so quickly?

Var är vagen,//// Where the road leads,
Led mig kära! ////Lead me, dear one,
Säg vägen! ////The right way!

Faller heta tåren.. ////Falls the name in teardrops.
Heta tåren.//// Name in teardrops


Heta tåren. . ////Name in teardrops.

No comments: